Eerste lesweek - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu Eerste lesweek - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu

Eerste lesweek

Blijf op de hoogte en volg Bart

09 September 2013 | Zweden, Sundsvall

Hallo Allemaal,

vorige week was vrij rustig, heb in totaal al 2 x 2 uur les gehad en heb nog geen huiswerk, heb ook nog geen internet in me appartement dus kan ook niks opzoeken. uitgaan is nog hetzelfde als vorige week, 3 keer naar kärhuset geweest en het is er nog steeds niet leuk..

Dinsdag middag was een voetbal toernooi georganiseerd door de Studentenvereniging, ik kreeg die middag ook de rest van mijn spullen in mijn appartement, dus ik kon niet mee doen, was nog wel op tijd om onze teams aan te moedigen, maar het heeft niet geholpen. :(
Ik hoop dat er nog een tweede toernooi wordt georganisserd, want ik had graag mee gedaan, hoop alleen wel dat ze dan een andere veld gebruiken, want dit veld was meer stenen als gras.

Daarna zijn we met een deel van de uitwisselstudenten chinees gaan eten bij iemand thuis, was wel gezellig maar de meeste waren moe van het voetballen.

Woensdag was er een speciale middag georganiseerd waarbij studenten vragen konden stellen aan vertegenwoordigers van grote bedrijven in en rond Sundsvall, heb hier gelijk rond gevraagd voor een bijbaan en heb meerdere adressen waar ik langs kan.

's avonds was een beerpong avond in kärhuset, er waren alleen niet genoeg tafels, dus ik heb niet kunnen spelen, was wel leuk om te kijken tot de "Commissie" langs kwam.

Donderdag heb ik mijn eerste les Network Security gehad, het lijkt mij een heel interresant vak alleen ik hoop dat de docent het volgende keer iets beter kan brengen, want anders worden het hele saaie lessen.
(Hij zei zelf dat het kwam omdat hij ziek was, maar dat hij de introductieles niet wou missen)

's avonds was voor de verandering een goed georganiseerde avond, de "Dare Night" waarbij iedereen een lijst met 50 taken moet uitvoeren voor punten, helaas was 1 van die dingen dat je iets moest uitvoeren voor de Commissie.
een aantal punten op de lijst waren, maak een menselijke peramide in het centrum, zing een koor liedje in een bus, klim in een boom, breng een tuinstoel, ga naar de toren op de noorden berg, zoek het huis van 3 leden in Nacksta, doe een handstand voor een apartementencomplex en neem een bad in een fontein

rond een uur of 9 kwam de Commissie het terrein op lopen en iedereen moest buigen voor hem en 2 uur lang naar hem luisteren.

de Commissie bestaat uit 4 dikke mensen met een paars overal, je mag ze niet aankijken en als ze ergens komen moet je knielen tot ze zeggen dat je mag zitten, staan of dat ze weg gaan, verder moet iedereen iets vernederends doen voor ze tijdens de introductieweek anders komen ze langs je appartement en moet je het alsnog doen.
dit is één of andere traditie voor zweedse eerste jaars en ondanks dat sommige dingen grappig zijn om te zien gaan ze veel te ver en nemen ze het hier veel te serieus.

die avond was het heel koud en helemaal omdat ik vlak daarvoor nog in een fontein had gelegen, we zijn daarna ook niet meer uit geweest.

Vrijdag had ik me eerste les Analog Electronics en ook dit lijkt me een interessant vak, de docent kan het ook goed vertellen dus dat helpt heel erg tijdens de hoorcollege's.

's middags was het weer heel goed, 30*C in de schaduw en de studentenvereniging had een BBQ georganiseerd, deze begon alleen al om 3 uur, ook dit is weer heel vaag van de studentenvereniging, ik ben er om 5 uur heen gelopen en toen ik daar aan kwam hoorde ik dat ik net de Commissie gemist had :D
daarna zijn we met ze allen naar kärhuset geweest en dat was deze keer wel aardig.

Zaterdag heb ik niet heel veel gedaan, omdat ik met iemand had afgesproken om naar de IKEA te gaan, maar dat is uiteindelijk niet door, 's avonds was een live band in kärhuset en iedereen was heel benieuwd wat voor band het zou zijn, helaas had ik gelijk, het waren 3 hard rock heavy metal bands, dus dat was niet geweldig, de dj beneden was ook niet heel goed dus ben ik ergens anders heen gegaan.
De andere uitwisselstudenten hadden geen zin meer om ergens anders heen te gaan en de meeste zijn ook rond 12 uur naar huis gegaan.
Ik ben in een hele gezellige bar geweest in het centrum van Sundsvall en het deed me heel erg denken aan de gemiddelde bar in Nederland, de sfeer was heel goed en iedereen was heel aardig, heb daar met 3 Zweedse mensen van ongeveer mijn leeftijd gestaan en het was heel gezellig, daarna ben ik met één iemand nog naar een andere bar en 2 hele goede clubs gegaan.
mijn zaterdag avond was dus alsnog heel leuk, ik hoop dat de rest van de groep volgende week ook mee gaat naar één van deze clubs, want ik ben niet van plan nu nog terug te gaan naar kärhuset!

Zondag hebben we met een deel van de groep de zuiden berg beklommen en ondanks dat ik maar 4 uur heb kunnen slapen kostte het weinig moeite om uit bed te komen en de steile berg op te lopen, iedereen dacht eerst dat de noorden berg hoog was, maar de zuiden berg is zeker 2-3 keer zo hoog, dus ik heb nog betere foto's kunnen maken vanaf daar, ook hebben we een BBQ gehouden en het was heel gezellig.
Ook weten we nu waar de dichtst bijzijnde skipistes zijn in Sundsvall ondanks dat het nog 2 maanden duurt voordat de eerste sneeuw ligt.

vandaag ben ik voor het eerst om 7 uur opgestaan, ik probeer langzaam terug te komen in het ritme van 6 uur wakker worden, maar zeker met het uitgaan erbij is dat vrij moeilijk, verder heb ik zometeen mijn eerste les van deze dag en vanavond is er één of ander feest waar nog weinig van bekend is.

ik hoop dat ik deze week eindelijk een goede internet aansluiting krijg en dat ik wat meer kortere updates kan plaatsen.

Hej dä
Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 16892

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

Studeren in Zweden

Landen bezocht: