Introductieweek - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 September 2013 | Zweden, Sundsvall

Hallo Allemaal,

Ondanks dat de week heel rustig begon met foto's maken en door sundsvall lopen opzoek naar een goed studentenappartement is het nu al vrij druk.

woensdag was een introductie praatje vanuit school, dit was ook de eerste keer dat ik de rest van de uitwisselstudenten zag, ben die dag vooral met de fransen en een aantal duitsers opgetrokken, wist namelijk pas vanaf vrijdag wie de andere 2 Nederlanders in de groep waren.


we zijn met ongeveer 60 uitwisselstudenten, waarvan 30 uit duitsland en 10 uit china, de rest is vrij verdeeld, de gemiddelde leeftijd is ongeveer 22, dus het is heel gezellig!

in de avond was er nog een introductiefeest van de studenten vereniging in hun stamcafé 'kärhuset', hier hebben we 4 uur gezeten, maar het was niet heel bijzonder, dus we hopen dat we daar zo min mogelijk hoeven te zijn!

Donderdag moest ik eerst naar school voor een rondleiding over de school campus, ook heb ik voor het eerst mijn klas gezien en zoals misschien te verwachten zit ik bij Computer Engineering met alle Chinezen..
In de middag ben ik uit mijn hostel gegaan naar een vaste studentenwoning.
adres:
Nackstavägen 16D,
853 52 Sundsvall,
nr.:4010 326

mijn hostel was op de "Noorden" berg en mijn nieuwe appartement is op de "Zuider" berg, het was dus een flinke loop afstand + ik moest berg afwaarts en opwaarts met mijn zware rugtas en koffer.
Ik was dus helemaal gesloopt toen ik aankwam.

Mijn appartement was toen ik aankwam super smerig, er lagen dode insecten en de vloer plakte overal, ook zat de afvoer de badkuip al een aantal jaar niet goed vast, dus er lag een verzameling aan haren en geen idee wat nog meer. mijn kamergenote was een week eerder als ik en zij trof hem nog veel erger aan, maar dat zal ik jullie besparen..

vrijdag ben ik eerst naar de IKEA geweest voor een hoeslaken, handoeken, schoonmaakspullen, enz.
tot nu toe vallen de kosten nog heel erg mee, ik hoor veel mensen klagen dat het duur is, maar ik juist heb het idee dat alles in Nederland duurder is. 's middags heb ik eerst mijn kamer helemaal schoongemaakt, ik wou eigenlijk ook de keuken, badkamer en hal doen, maar daar was te weinig tijd voor. 's avonds hadden we een BBQ op een ander studententerrein, zweedse feesten zijn heel anders van wat ik gewend ben, iedereen neemt zijn eigen alcohol mee en je bent de enige die het drinkt, ik had dus mijn fles malibu mee genomen, na de BBQ was ik uitgenodigd om Jagermeister schnapps te doen bij iemand thuis en dat was wel gezellig, daarna ben ik met die groep naar kärhuset geweest, het was nu veel drukker omdat de zweedse studenten er nu ook waren. hierdoor was het gelijk veel leuker.

Zaterdag ochtend hadden we een uitje naar het eiland in älno, ik had met één van de duitse meiden afgesproken om daarheen te gaan, dit was voor het mooie net iets te vroeg, maar ik ben er toch maar mee gegaan.
we zijn van 10 tot 2 op het eiland geweest, hier hebben we een rondje gelopen door de natuur, helaas was ik me foto camera vergeten :(
's ochtends was het nog mooi weer en al 20*C, maar daarna werd het heel bewolkt, dus toen we op het strand aankwamen zijn er een paar het water ingegaan, maar de meeste bleven op het strand liggen.

's avonds ben ik in het appartement van één van de fransen geweest, daarna wilden we eigenlijk naar het centrum van Sundsvall, maar omdat 2 van de groep nog geen 20 zijn kunnen we niet naar binnen, we zijn daarom weer naar kärhuset geweest, maar dat was weer net zo saai als woensdag, we waren dus al rond 2 uur thuis..

Zondag hebben Kim (kamergenoot) en ik de badkamers, keuken en hal schoongemaakt, sinds dat dat gebeurt is voelt het al veel meer als thuis, dus daar ben ik heel blij mee, ondanks dat ik een typefout maakte wil ik nog ff zeggen dat we wél goed met elkaar kunnen opschieten!
Ik ben benieuwd hoe het is als de Zweed ook in ons appartement komt.
ook heb ik voor het eerst mijn kleren gewassen, is eigenlijk heel makkelijk, mits de wasmachine werkt! :s
heb een half uur met een Zweedse wasmachine lopen kloten om erachter te komen dat hij niet kon ronddraaien (heb daarna alles in een andere gewassen)

's avonds hebben we met een groot gedeelte van de duitse uitwisselstudenten pizza gegeten bij iemand thuis, dus dat was heel gezellig!

vandaag hadden de meeste hun eerste lessen, ik heb die van mij pas donderdag :) ik zit alleen toch op school om bepaalde dingen te regelen, ook heb ik in mijn apartement nog steeds geen internet, ik hoor verschillende verhalen waar het door kan komen, dus daar moet ik nog ff achteraan gaan.

zoals je kan lezen is er deze week een hoop gebeurt, ik heb de meeste details achterwege gelaten, ik verwacht dat de volgende samenvattingen korter zullen zijn

Hej da
Bart

  • 02 September 2013 - 16:45

    Joke Noordsij:

    Hoi Bart heel verhaal. Maar klinkt goed jammer dat je kamer niet fris is maar dat heb je al weer opgelost. Kijk alweer uit naar je volgende verslag.

    Gr. Joke

  • 07 September 2013 - 19:33

    Gerda:

    Hoi Bart, leuk om je belevenissen te lezen. Je hebt al heel wat meegemaakt de afgelopen weken en veel verschillende mensen ontmoet.
    Ook je huishoudeliijke kwaliteiten komen nu goed naar boven, wat zal de verhuurder blij zijn met jullie schoonmaakwerk. Ik kan me wel voorstellen dat een schoon huis prettiger is om in te leven dan zo'n vies hok.
    Heel veel succes op school en vooral heel erg genieten daar.

    We kijken alweer uit naar je volgende verslag vanuit Zweden.

    Groetjes uit Ter Aar, ook van Ben Joey en Davy

  • 14 September 2013 - 20:07

    Linda Dol:

    Hee Bart
    leuk om je verslagen te lezen. Weten we toch een beetje hoe het met je gaat. Zit nu als te wachten op je verslag van afgelopen week.
    Hopelijk is deze schoolwet een beetje goed verlopen. Heel veel plezier daar.
    Groetjes de dolletjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 16955

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

Studeren in Zweden

Landen bezocht: