Laatste keer Kàrhuset! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu Laatste keer Kàrhuset! - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu

Laatste keer Kàrhuset!

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 September 2013 | Zweden, Sundsvall

Hallo Allemaal

Ondanks dat ik (alweer) een rustige week had vorige week was ik gisteren de hele dag bezig met spullen halen en daarom is mijn reisverslag nu een dag later..

vorige week dinsdag en woensdag waren mijn allereerste lessen Zweeds en tot nu toe bevalt het ons wel, het Zweedse alfabet is héél speciaal, ze hebben 3 letters meer en ze spreken de klinkers heel anders uit dan wij.
Dit gaat dus lastig worden om te leren.
We zijn wel heel blij met onze Docent Helena, we horen van de andere groep dat hun docent niet heel aardig is en ook niet zo goed engels kan.
Ik heb een Zweeds kinderboek gekocht om te oefenen, maar ik snap het nog steeds niet, veel woorden lijken Nederlands, maar betekenen iets anders, het gaat dus nog wel even duren voordat dat beter wordt.
Het scheelt heel erg dat ik nu bijna geen aandacht meer hoef te besteden aan het Engels spreken, dit gaat nu vrij goed, ik moet alleen me vocabulaire wat verder uitbreiden.

De woensdag was ongeveer hetzelfde als de Dinsdag, 's ochtends de was gedaan en voor het eerst de droger gebruikt :o
Er werd gezegd dat het vanaf woensdag zou gaan regenen, maar die dag was het heel goed weer, jammer dat de Zweedse lessen 's middags zijn anders hadden we kunnen zwemmen op de Zuiden berg.
's avonds was zoals gewoonlijk een matige avond in Kàrhuset, gelukkig is het einde van de introductieweek en Kàrhuset inzicht!

Donderdag was niet heel speciaal, geen lessen en heel weinig gedaan ik heb er wel voor gezorgd dat ik nu ook internet in me appartement heb en ik heb een aantal planten op me bureau staan, het voelt nu al veel meer als thuis :D
rond een uur of 6 moesten we allemaal verzamelen op het campus voor een speciale bespreking, we kregen namelijk te horen wat we moesten doen als laatste optreden (voor de Commissie natuurlijk),
onze opdracht was een eigen versie van het Eurovisie songfestifal te doen, ze hadden alleen geen slechtere tijd kunnen kiezen (vrijdag om half 2), veel van ons hadden namelijk klassen vanaf 1 uur.
's avonds was taco avond in Kàrhuset, dat was heel gezellig, onbeperkt taco's eten en iedereen was er, daarna had niemand nog zin om iets te gaan doen en zijn we terug naar huis gegaan.

Vrijdag een les Analoge Electronica en een les Network Security gehad, ik ben bang dat de docent gewoon niet heel interessant kan vertellen onafhankelijk van of hij ziek is of niet.. Deze les ging ook weer net zo langzaam als de vorige.
Het was ook jammer dat deze les om 1 uur begon, hierdoor konden wij ook niet meedoen aan het songfestival, van de filmpjes die ze gemaakt hebben moet het heel leuk zijn geweest en de Commissie had heel veel moeite om niet te lachen.
's avonds zijn we naar Kàrhuset gegaan omdat het bijna de laatste keer is.. en zoals te verwachten was het niet heel speciaal, de beganegrond was vrijwel leeg, om 2 uur precies deden ze de lichten aan en stopten ze de muziek dit was dus een heel subtiel signaal dat ze dicht gingen daarna zijn we naar het centrum gegaan met 3 andere en zijn we naar een andere bar geweest, dit was een hele rare bar maar het was wel gezellig.

Zaterdag niet heel veel gedaan, ik heb mijn kamer verbouwd (bureau en bed omgewisseld), nu heb ik geen internet meer bij me bed, dit is véél beter voor mijn productiviteit, omdat ik anders altijd op me bed kon blijven liggen en opstaan kostte meer moeite dan blijven liggen..
's middags hadden we een picnick op school, het idee was dat iedereen iets maakt zodat we een hele grote tafel zouden hebben met eten en het was een heel geslaagde middag, er was meer dan genoeg eten en het was heel gezellig. (ik heb ook meerdere complimenten ontvangen voor de pannekoeken :)
Na het eten kwam de Commissie ook nog even langs, omdat het de laatste dag van de introductieweek was hebben ze hun overals, zonnebril en muts afgedaan en zonder dat lijken het zowaar normale mensen, dit was ook de eerste keer dat ze engels spraken dus daar waren we wel blij mee.
's Avonds in Kàrhuset was heel gezellig, omdat het de laatste keer was waren er heel veel mensen en muziek was voor de verandering weer eens goed, we zijn de rest van de avond in Kàrhuset gebleven.

Zondag behalve uitslapen niet heel veel gedaan, 's middags was ik uitgnodigd voor een etentje met de Zweedse mensen die ik de eerste avond tegen was gekomen, ze waren heel aardig en het eten was heel goed, het was alleen minder dat ze voor het grootste gedeelte Zweeds met elkaar spraken, dus dat was niet heel gezellig, ik was ook uitgenodigd voor een volgende keer maar ik heb al besloten dat dit mijn laatste keer was.

Gisteren ben ik voor het grootste gedeelte uit huis geweest, 's ochtends ben ik naar Birsta gegaan voor een whiteboard, tochtstrips, sportkleren, alcohol en nog een aantal dingen, het was de hele ochtend droog, maar toen ik 's middags boodschappen wou gaan doen regende het heel hard!
ik kwam toevallig een klasgenoot tegen met een paraplu, ze ging ook boodschappen doen dus dat kwam goed uit, we zijn uiteindelijk met 5 mensen boodschappen wezen doen en we waren zijknat toen we in de winkel aankwamen, gelukkig was het op de terugweg wel droog, we hadden afgesproken om 's avonds samen te gaan koken, we hadden nog 3 andere uitgenodigd en iedereen had wat meegenomen ik heb hiervoor een grote pan groentesoep gemaakt en ondanks dat het mijn eerste keer was heb ik heel veel complimenten gekregen dus was ik heel blij mee :)
maar natuurlijk smaakte alles heel goed, er was meer dan genoeg en de meeste dingen had ik nog nooit gegeten.
Verder was het weer heel gezellig en we gaan dit deze week waarschijnlijk nog een keer doen.

Vandaag is het weer wat rustiger dus heb ik tijd om dit verslag te schrijven, ik hoop dat ik mijn volgende verslag op Zondag kan schrijven, voorlopig staat er dan nog niks op de planning.

Groeten uit het niet meer zo zonnige Zweden
Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 16955

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

Studeren in Zweden

Landen bezocht: