Kerst - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Sundsvall, Zweden van Bart Noordsij - WaarBenJij.nu

Kerst

Blijf op de hoogte en volg Bart

29 December 2013 | Zweden, Sundsvall

Hallo allemaal

Ik hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad met veel gezelligheid eten en drinken!
Ik ben heel blij dat mijn ouders en broers hier zijn geweest tijdens de kerst zodat ik Kerst niet alleen hoefde te vieren we hebben geen witte Kerst gehad maar het was wel goed om iedereen weer te zien :)
Ik heb ook gelijk de omgeving en Sundsvall laten zien, zo zijn we naar het meer op de Zuider berg geweest hebben we een rondje op de Noorder berg gelopen (waar we ook in ons hostel zaten) en heb mijn kamer en appartement laten zien, verder was het natuurlijk heel gezellig en hebben we goed gegeten.

Maandag hebben Adelina en ik mijn familie opgehaald van het station in Sundsvall, het was super om iedereen weer te zien sinds 4 maanden!
Na iedereen voor gesteld te hebben zijn we naar ons Hostel op de Noorder berg gegaan. Met alle spullen was het vrij zwaar om de berg op te lopen, vooral na een langere reis is zo'n klim zwaar, respect voor mijn ouders en broers :)
's avonds hebben we wat simpels gegeten en daarna zijn we vrij vroeg naar bed gegaan.

Dinsdag ochtend zijn we langs mijn apartement geweest, mijn kmergenoten waren er allebei niet, ik heb dus alleen mijn kamer laten zien, had van te voren geen tijd meer om mijn kamer op te ruimen, dat heb ik dus toen nog ff snel gedaan..
Daarna zijn we terug gegaan en hebben we eten gehaald voor de rest van de week.
's avonds zouden we eigenlijk naar de kerk in het centrum gaan waar ze een misdienst hebben voor kerstavond, ik had van meerdere mensen (waaronder ook jongeren) gehoord dat dit een hele speciale dienst zou zijn. Het was alleen overdag al zo glad dat we het toch maar niet hebben gedaan.

Woensdag zijn we er weer vroeg uit gegaan om een rondje over de Noorder berg te lopen, eigenlijk wou ik heel graag het uitzicht vanaf de toren laten zien, maar die was gesloten, we zijn dus verder gelopen en hebben een mooi rondje gelopen/gegleden. Het was minder glad als de Dinsdag, maar nog steeds lag er hier en daar ijs op het pad..
's middags zijn we nog ff naar het centrum geweest om dingen te halen in de supermarkt die we de dag ervoor vergeten zijn, In Zweden kan je nog gewoon je boodschappen doen op een feestdag, ze sluiten dan misschien 2 uur eerder maar dat is alles.

Donderdag zijn we nog naar het meer op de Zuider berg gegaan, dit vind ik zelf een heel mooi meer om langs te lopen en ik wou het heel graag laten zien, het was heel mooi weer en er lag minder ijs op de paden dus het was een mooi stukje lopen.
's middag ben ik met mijn ouders nog ff langs huis gelopen om een deel van de spullen af te gooien, we hadden nog vrij veel eten over, dus voorlopig kan ik weer even vooruit, in de tussentijd waren Thijs en Jelle aan het koken voor het diner.
's avonds zijn we weer vrij vroeg naar bed gegaan, omdat we er weer vroeg uit moesten.

Vrijdag ochtend is iedereen er rond een uur of half 3 uitgekomen en na een snelle bak koffie zijn we weer terug gegaan naar het treinstation, om 4 uur zou de trein vertrekken naar Stockholm, om één of andere was deze een half uur later, ik ben dus met mijn broers een ontbijt wezen halen bij de MAX - MAX is de Zweedse versie van Mc. Donalds, deze is open tot 4 uur dus kon precies :)
Na afscheid te hebben genomen van mijn famillie ben ik terug gegaan naar Nacksta, daar heb ik eerst een andere kop koffie gezet en daarna mijn was gedaan. De hele week is het vrijwel droog gebleven, en nu was het eindelijk gaan sneeuwen, een beetje jammer dat het niet ff 3 dagen eerder kon zijn, een witte kerst had namelijk wel heel mooi geweest, maar het zat er niet in..
Alles ziet er nu wel een stuk mooier uit met een wit laagje :)
's avonds zijn Adelina, Chris en ik naar ICA geweest om boodschappen te doen, we wouden wat gaan eten met ze drieën om 3e kerstdag te vieren, het was nu weer een stuk gladder geworden..
We hadden rijst met groenten en pindasaus gegeten, we waren alleen een beetje te enthousiast geweest met de pepers en sambal, het was dus vrij pittig. :S
Chris was daarna nog naar de buren geweest, maar wij hadden niet veel zin om nog ergens heen te gaan, we zijn dus thuis gebleven en hebben een film gekeken.

Zaterdag hebben we niet heel veel gedaan, vooral genoten van het feit dat het vakantie is, ik heb wel al mijn trein, bus en vliegtuig terug geboekt, het einde komt nu wel steeds dichterbij..
's avonds zijn we eerst weer naar ICA geweest om vlees te halen, we hadden besloten om een ijsgrill te houden achter ons gebouw.
Chris en ik hadden van te voren verschillende marinades klaar gemaakt voor het vlees, daarna hebben we de rest van de rijst van de vorige dag op gemaakt, we hadden deze keer minder peper toegevoegd, waar we alleen niet bij stil hadden gestaan was dat in dit deel van de pepers veel meer zaden zaten.. Uiteindelijk was het dus nog veel pittiger dan de keer ervoor :P was verder wel heel goed gelukt! :)
Daarna hebben we met veel moeite de grill aangekregen, we hadden kranten en een half IKEA bed tussen het afval gevonden dus dat hebben we gebruikt om een vuur krijgen.
Na de grill waren we nog naar een feest bij iemand thuis geweest, een Zweedse student die zijn eigen huis hier in Sundsvall had, het zag er super mooi uit en het was erg gezellig! Uiteindelijk gingen we rond 3 uur slapen.

Vanmorgen zijn we er weer om 8 uur uitgegaan om te gaan snowboarden, samen met Jurjen en Mattijs zouden we naar een skipiste in de buurt van Sundsvall gaan, daar schijnen ze al een tijdje open te zijn voor ski/snowboarders.
ik heb prive les van Jurjen gehad in snowboarden en aan het eind van de dag ben ik alleen van de kleine helling afgeweest :)
Adelina heeft voor het eerst geprobeert te skieën en dat ging op zich ook wel goed, zij had priveles van Mattijs gekregen.
Ik geloof dat wij 2 de enige waren die nog nooit op skis/snowboard hadden gestaan, kinderen van 5 jaar konden prima skieën terwijl wij constant in de sneeuw vielen.. toch was het leuk om te doen!
Zometeen ga ik nog wat eten bij Adelina en waarschijnlijk vroeg naar bed om wat slaap in te halen :)

Alvast fijne jaarwisseling een gelukkig 2014 en tot volgende week

  • 31 December 2013 - 09:41

    Jacqueline:

    Fijne jaarwisseling, Bart! Hoop dat je het gezellig hebt en dat je nog even twee weken van Zweden kunt genieten.

  • 03 Januari 2014 - 18:09

    Linda Dol:

    Hoi Bart
    Nog de allerbeste wensen voor 2014!!!
    Van je ouders ook gehoord dat je leuke dagen hebben gehad. Nog een Laar leuke weken in Zweden en tot in januari

    Groet
    De dolletjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 654
Totaal aantal bezoekers 16884

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

Studeren in Zweden

Landen bezocht: